Ömer YERLİKAYA
Bülent Yavuz ve Sen Giderken...
25.01.2023

Bülent Yavuz ve Sen Giderken…

Bu hafta sizlere Ä°ngiliz romancı Charles Dickens’ ten söz edelim. Ä°ngiliz romancı 1812 yılında Landport’da doÄŸdu. Küçük bir memurun sekiz çocuÄŸundan ikincisidir. ÇocukluÄŸu sıkıntı içinde geçmiÅŸtir. Okuma tutkusu, kız kardeÅŸlerinden Fanny’nin sevgisi avuntusu oldu. Babası bir borç yüzünden hapse atıldı. Tüm bu olumsuz koÅŸullar öÄŸrenim yapmasını engelledi. On bir yaşından baÅŸlayarak yaÅŸamını kazanmak zorunda kaldı. Fabrika iÅŸçisi, noter kâtibi olarak çalıştı. Kendini boÅŸ zamanlarda sürekli okuyarak geliÅŸtirdi. Bir gazetede muhabirlik yaparken romanlarını yazmaya baÅŸladı. Boz takma adıyla gülmece öyküleri yazdı, ilgiyle okundu. Sonradan “Boz’un skeçleri” adı altında iki ciltlik bir kitapta topladı. Kitap ona geniÅŸ bir ün kazandırdı. Öykü, roman ve gezi notlarıyla Ä°ngiliz edebiyatının büyük yazarlarından sayılmıştır. YaÅŸadığı sürede eserleri benzeri görülmemiÅŸ bir üne sahip oldu ve yirminci yüzyılda edebi dehası eleÅŸtirmenler ve ilgili kiÅŸiler tarafından kabul gördü. Romanları ve kısa öyküleri dünya çapında tanınmaya devam ediyor. Karakter betimlemeleri ve hikâye anlatma tekniÄŸi açısından edebiyatın en iyilerinden biri olarak gösterilmiÅŸtir. Öyle ki; ÇizdiÄŸi portreleri belleÄŸinizden atamazsınız. Charles Dickens’in, Dickens House museum'da sergilenen bir romanının çok deÄŸerli ilk baskıları çalındı. Polis yetkilileri, hırsızların, her birinin deÄŸeri 30 bin 500 dolar ile 45 bin dolar arasında deÄŸiÅŸen "a christmas carol" (bir noel ÅŸarkısı) adlı eserin ilk 3 baskısını çaldıklarını, "the pickwick papers" adlı romanın ilk baskılarını da çalma giriÅŸiminde bulunduklarını belirtti.

                Dickens, üretken bir sanatçıdır. Güçsüz, mutsuz kiÅŸilerin yaÅŸamlarına eÄŸilmiÅŸtir. Bu kiÅŸilerin yaÅŸamlarına eÄŸilirken Ä°ngiliz toplum düzenindeki bozuklukları baÅŸarıyla sergilemiÅŸtir. Toplumsal reformcu olarak nitelendirilir. Ä°nsan karakterlerini çizmede usta bir yazardır. Ä°ki Åžehrin Hikâyesi ve Büyük Umutlar dünya klasiklerinin baÅŸyapıtlarındandır.

Efendim Serhad Artvin Gazetemizin bu gün ki konuÄŸu hemÅŸerimiz ÅŸair Bülent Yavuz. Ardanuç Bereket köyünde 1967 yılında dünyaya geldi. Ä°lkokulu köyünde liseyi Ardanuç’ta ve Artvin’de okudu. Ä°stanbul’da Ä°ktisat-Ä°ÅŸ ekonomisi eÄŸitimi aldı. Uzun yıllar endüstrinin birçok kolunda çalıştı. 2015 yılında emekli olduktan sonra TekirdaÄŸ Uçmakdere’de kardeÅŸleriyle küçük bir çiftlik kurarak günlerinin çoÄŸunu orada geçirmektedir. Berk adında bir oÄŸlu Elvin adında bir kızı vardır. AdemoÄŸlu mahlasıyla ÅŸiirler yazıyor. AÅŸk Antolojisi ve AKSU seçkilerinde yer aldı.

Bülent Yavuz’un Sen Giderken isimli ÅŸiir kitabını okuyup inceledim ve sizler için yorumlamak istiyorum. Öncelikle ÅŸairimiz serbest ve ölçülü ÅŸiirler yazıyor. Bir eleÅŸtirmen olarak tercihimi hep serbestten yana kullandım ama bu benim kiÅŸisel bir görüÅŸüm. Yine de önceliÄŸi serbeste vererek bu türde yazılan az sayıda da olsa o ÅŸiirleri okuyup inceledim. Serbestte iyi bir ÅŸiir görüÅŸü ve tekniÄŸi var. Daha özgün ve geniÅŸ düÅŸünce serbestisiyle baÅŸlangıç olarak çok iyi. Üstelik az sayıda olsa bile serbestte ÅŸiir üst dilini görme becerisi oldukça yatkın. Sözcük seçimiyle, hitap ve sesleniÅŸi ve derinlik normlarıyla çıkışını iyi ayarlıyor. Serbestte ÅŸiir çıkışı ve yorumu iyi olduÄŸu kadar, okuma kolaylığı ile de öne çıkıyor.

Genel manada ÅŸiirleri hece ölçü kalıbında yazıyor. Åžairimizin ilk ÅŸiir kitabı, ölçülü ÅŸiirde de bize ÅŸunu gösterdi; yetenekli ve iÅŸine baÄŸlılığını sergilerse kuÅŸkusuz büyük yol alır. Hece ölçülü ÅŸiirlerinde kendine ait özgün bir duruÅŸu var. Konu seçimleri, çeÅŸitliliÄŸi, üçüncü ÅŸahıs sesleniÅŸleri vurgulu ve saÄŸlam dizlerden oluÅŸuyor. Kitabının çıkmasında emeÄŸi geçen hocalardan icazet aldığını gösteren bir çizgisi var. GeliÅŸim için bu önemli bir durumdur. Bülent Yavuz ilk kitabında oldukça baÅŸarılı bir yol izliyor. Taklitten uzak, ÅŸiir de kendi kiÅŸiliÄŸini yansıtmaya çalışıyor. Ä°lk duruÅŸ çok önemli ve bu duruÅŸu iyi sergiliyor.  Serbestte kendini geliÅŸtirme çabası içinde olursa, baÅŸarılı bir performans göstereceÄŸi çok açık. Tercih kendine ait ancak her ikisini birlikte götürme uyumunun örnekleri görülse de biri üzerinde karar vermek, ÅŸiirde en doÄŸru adımı atmaktır. Ancak tercih hangi yönde olursa olsun, ÅŸiir dünyasına girip o tılsımı iyi çözmek gerekir. Bülent Yavuz, Sen Giderken isimli çalışmasında iyi performans sergiliyor. En önemlisi ise taklitçiliÄŸe bulaÅŸmadan her iki türde de ÅŸiir kimliÄŸini yerleÅŸtirmeye çalışıyor. Bu önemli bir hususiyettir; ÅŸiirde özgün olmak ve kendi duruÅŸunu sergilemek ÅŸiir öznesi kadar önemlidir. Bülent Yavuz’ un ÅŸiirlerinde bu özgüven ve arayışı ÅŸiir diliyle görmeye çalıştım; ÅŸiirde kendi kiÅŸiliÄŸini açık bir dille gösteriyor. Ä°lk ÅŸiir kitabı; Sen Giderken baÅŸarılı bir çalışma olmuÅŸ. Åžiir disiplinini ve arayışını sürdürür ve kendi çizgisini netleÅŸtirirse önemli ÅŸiirlerin ismi olabilir.

Serhad Artvin gazetesi olarak ÅŸair hemÅŸerimiz Bülent Yavuz’a sonsuz baÅŸarı dileklerimizi iletirken, ailesi ve tüm sevdikleriyle birlikte mutlu yaÅŸamlar diliyoruz.

                                                                                                                                                             Sevgiyle kalın.


Bu makale 536 kez okundu.

Yazarın Diğer Yazıları
Serhad Artvin Gazetesi © 2012 Tüm Hakları Saklıdır.
İnönü Caddesi. Karahan İşhanı No:16/A - ARTVİN -- Tel :0(466) 212 11 29 - Faks: 0(466) 212 38 84 - E-Posta: osengun{at}hotmail.com