Ömer YERLİKAYA
Azize Çiftçi ve Gönülden damlalar?
22.09.2021

Azize Çiftçi ve Gönülden damlalar…  

Sosyoloji ve felsefi düÅŸünceye düÅŸ gücü, evrensellik, derin dünya görüÅŸü, modern yaÅŸamda sosyalleÅŸme, sorumluluk, sanat ve kültür erki zindeliÄŸi, sanatın ve kültürün her yanını okÅŸayan tınısıyla marjinal dolgulu pozitif bir bilim gözüyle bakılması gerekir. Bu ikili esasen mitoloji kavramıyla birbirini besleyip zenginleÅŸtiren bir yapılanmaya sahiptir. Klasikler hem mitoloji zenginliÄŸi hem sosyoloji ve felsefi derinliÄŸin bir ürünüdür. Nasıl ki nitelikli okur analitik yorum yapma becerisine sahipse klasiklerde sanatın en önde giden argümanlarıdır. Günümüzde alaylı yetiÅŸmenin fazla bir esprisi kalmadı. Kültür damarı bir nehir gibi akması gerekliliÄŸi artık eÄŸitimle desteklenmelidir.

                Sevgili okurlar Serhad Artvin gazetemizin bu hafta ki konuÄŸu Azize Çiftçi. 1960 yılında ÅžavÅŸat’ta SöÄŸütlü mahallesinde dünyaya geldi. Babası Âşık Mahrumidir. Altı kardeÅŸin en küçüÄŸüdür. Liseyi ÅžavÅŸat’ta okudu. 1983 yılında evlendi Ä°stanbul’a yerleÅŸti. Kamuda çalıştı. Yüksekokulu bitirdi. Emekli oldu Aydın- Didim’e yerleÅŸti. Åžiir yazmaya ortaokul yıllarında baÅŸladı. Ancak ÅŸiirlerini arÅŸivlemedi. Uzun süre ÅŸiir yazmaya ara verdi. Ä°ÅŸe baÅŸladığı yıllarında yeniden ÅŸiirle buluÅŸtu. YaÅŸamı, yaÅŸamın içinde ki sorunları anlatan ÅŸiirler yazdı. AKSU gurubuna katıldı. Birkaç ÅŸiiri dışında mahlas kullanmadı. Bazı ÅŸiirlerini kendisi besteledi. Ä°ki ÅŸiiri de Halk müziÄŸi sanatçısı Fevzi KurtuluÅŸ tarafından bestelendi. Önceleri duraksız ÅŸiirler yazarken AKSU gurubuna girdikten sonra ölçülü hece ÅŸiirleri yazmaya baÅŸladı.

                Azize Çiftçinin ÅŸiirleri sıcacık, içten ve hemen her okurun kendinden bir ÅŸeyler bulacağı oldukça keyifli dizelerden oluÅŸuyor. Azize Çiftçi ÅŸiir dilini oldukça iyi kullanıyor. Sözcükler ses armonisini ve estetiÄŸini oluÅŸturan dizeler arzulu, heyecanlı ve coÅŸkun bir su gibi akıyor. Kitap çıkarmakla ÅŸiirleri önemli bir arÅŸiv paylaşımıyla yeni ÅŸairlere örnek olacak güzellikler sergiliyor. Geleneksel ÅŸiir ve ÅŸair ÅŸiarına çok baÄŸlı... Åžiirleri özgün bir yapıda ve birilerinin tekrarı babında olmasa da geleneksel çizgisinde o bilinen sözcükleri tercih ederek ve bir parça zenginlik katarak sözcük seçimleri hemen her ÅŸiirinde kendini gösteriyor. Verilen bir ayak üzerin de ÅŸair atışması dörtlüklerin de çok baÅŸarılı. Dahası Azize Çiftçi ÅŸiir dilini çözmüÅŸ ve gerçekten güzel ÅŸiirler yazabilen bir kimliÄŸe sahip.  

Geleneksel ÅŸiir akışına öylesine baÄŸlı ki yeni sözcüklerle dizeler oluÅŸturma, ÅŸiire baÅŸka bir yaklaşım, farklı bir estetik ve dizelerinde ÅŸiir dilini okÅŸama hazzına gördüÄŸüm kadarıyla mesafeli duruÅŸ sergiliyor.  Oysa bir ÅŸair yeni arayışlar için de yeni ÅŸiir anlayışına zenginlikler katmalıdır. Anadolu’muzda kitabı olan olmayan yüz binlerce insan hece ölçülü ÅŸiirler yazıyor. Hepsinde büyük emek var. Ve hemen hepsi ölçülü bizlik ÅŸiire zenginlik katma, kendi yöresinin, kendi insanının sorunlarını dile getirme çabası güdüyor. Ve pek azı ÅŸair bu devasa ÅŸiir yığınını görünce de yeni çizgide ölçülü ÅŸiirin felsefi boyutunu zorlamaya çalışıyor.

                Dönersek yeniden Azize Çiftçiye… Åžiirleri uyumlu, her birinin güzel bir kurgusu var. Okurken insan keyifle okuyor.  Ses uyumu, akıcılık okura ferahlık saÄŸlıyor. Åžiirleri okurken yer, mekân ve zaman ölçümü anlamını yitiriyor. GeçmiÅŸ zaman ekiyle yolculuklara çıkıyorsunuz. Bu çok güzel yaÅŸantınızdan kareler geliyor gözünüzün önüne.

                Azize Çiftçi kitabında merhum babası âşık Mahruminin ÅŸiirlerine de yer vermiÅŸ. Âşık Mahrumi alaylı yetiÅŸen birisi ama ÅŸiirleri çok güzel. Kendi döneminin kanaatkârlık duygusu, yurt sevgisiyle birleÅŸerek çok güzel dizeler çıkmış ortaya. Âşık mahrumi zorlu bir yaÅŸamın içinden gelmiÅŸ ve küçük yaÅŸta babasını kaybetmiÅŸ. DüÄŸünlerde davul zurna çalmış, kendine gürgenden bir divan sazı yapmış ve kendi kendine saz çalmayı öÄŸrenmiÅŸ. Güçlü kiÅŸiliÄŸi sayesin de bütün zorluklara göÄŸüs gererek ayakta kalmış ve ÅŸiirler yazarak pek çok etkinliklere katılmış. Mahrumi ÅŸiirlerini örf ve geleneklerimizi öne çıkarak güzelliklerimizi, milli duygu hissiyatımızı, yaÅŸama, insana ve oÄŸullarına nasihatler ederek doldurmuÅŸ dizelerini. Åžiirleri oldukça coÅŸkulu ve duygu yüklü… Masumiyeti, efendi kiÅŸiliÄŸi, dürüstlüÄŸü ÅŸiirlerine aleni biçimde yansımış. Büyük usta Hayrettin Tokdemir’e sesleniÅŸ dizeleri çok güzel. Mahrumi döneminin usta âşıklarından birisi. Belli ki Azize Çiftçi ÅŸair kimliÄŸini babasının genlerinden almış.

                Serhad Artvin gazetesi olarak Azize Çiftçiye saÄŸlıklı günler ve baÅŸarılı çalışmalar diliyoruz. Âşık Mahrumiye Yüce Allahtan rahmet diliyoruz. Nur için de uyusun.

                                                                                                                                                                            Sevgiyle kalın.


Bu makale 788 kez okundu.

Yazarın Diğer Yazıları
Serhad Artvin Gazetesi © 2012 Tüm Hakları Saklıdır.
İnönü Caddesi. Karahan İşhanı No:16/A - ARTVİN -- Tel :0(466) 212 11 29 - Faks: 0(466) 212 38 84 - E-Posta: osengun{at}hotmail.com